مشاهیر قوچان
پیش بینی وضع هوا
ابوالبرکات، نجم الدین خبوشانی:
نجم الدین محمد بن موفق بن سعید خبوشانی معروف به ابوالبركات ، متولد 510 ق. متوفای ذی القعده 587 ق. از شاگردان اما محمد یحیی بود. وی از فقهای شافعی و ساحب كتاب «المحیط فی شرح وسیط» كه در شانزده مجلد تنظیم شده است. صلاح الدین ایوبی وقتی بر مصر استیلات یافت ابوالبركات را احترام كرد، مدرسه ای مجاور قبر شافعی عمارت كرد و تدریس آن را به ابوالبركات سپرد.
مدفن نجم الدین خبوشانی در قاهره زیر پای امام شافعی است و میانشان یك پنجره فاصله است.
خطاط بزرگترین قرآن کشور افشار علی اکبر:
علی اکبر افشار معروف به مدیر دیوان مردی فاضل و هنرمند (خطاط و شاعر) بود. او فرزند میرزا حسن منشی باشی مخصوص امیر حسین خان شجاع الدوله بود که در سال 1321 ش. در قوچان در گذشت. وی در سال 1249 ش. در شهر کهنه قوچان در خانواده ای اهل علم دیده به جهان گشود و در زمان حیات خود رئیس دیوان رسایل محمد ناصرخان و عبدالرضا خان شجاع الدوله و چندی نیز امین مالیه بود.آثار:
الف ـ مناجات منظوم منسوب به مولای متقیان علی علیه السلام با ترجمه و خط ایشان. ب ـ انیس الافشار (جنگ نامه) خطی، مورخه 1310ق. د ـ مجموعه الدرر. هـ. تاریخ قوچان قدیم و جدید ، خطی.
از مشاهیر دیگر بنام میتوان به ابراهیم فخر، محمد (خوشنویس) اسعدی عزت الله(شاعر) اسماعیلی قوچانی (خوشنویس)، علا الدین (خطاط، شاعر و نقاش) اوغازی مقدم(مهندس الکترونیک) بزرگ نیا، ابوالقاسم (استاد دانشگاه فردوسی)پروفسور ریاضی بشیری، احمد(شاعر و نویسنده) بلوریان علی اصغر(پزشک و جراح) بیرم ابادی، شیخ علی (عالم و دانشمند) پولادی، محمد(نقاش) پهلوانی احمد (معلم و ورزشکار) تفتازانی، ملاسعد(عالم و دانشمند) توحدی، کلیم الله (نویسنده) جابانی، محمد(نویسنده) جوانبخت، عباسعلی (استاد دانشگاه) حسین خانی (استاد دانشگاه) خبوشانی حاج شیخ محمد (عالم و دانشمند) خبوشانی محمد حسین (عالم و دانشمند) ذبیحی نجفی، حاج شیخ ذبیح الله(عالم ودانشمند) ربوبی، حاج شیخ رمضانعلی(عالم ودانشمند) رجبی پرویز (استاد دانشگاه) رحمانی قوچانی، محمد رضا شاعر) رستگار مطلق، سید علی (شاعر) رضوانی علی اکبر(خوشنویس) رمضان پور، رمضان(شاعر) زنگلی، جعفر قلی (شاعر) یاد کرد.
اداب و رسوم مردم شهرستان قوچان:
مراسم نوروز
يک ماه پيش از فرا رسيدن نوروز مردم شهر در صدد تهيه لباس نو، لوازم پذيرائى و تزئين منزل برمىآيند. دو هفته پيش از تحويل سال ”سبزنا“ مىاندازند که همان سبزه است. اين سبزه در سفره هفتسين قرار مىگيرد.
چهارشنبهسورى نيز با شادى و خرودن آجيل و ماهىپلو برگزار مىشود. تحويل سال با چيدن سفره هفتسين همراه است. پس از تحويل سال ديد و بازديدها آغاز مىشود.
مردم قوچان از روز دوم با توجه به ويژگى خيابانهاى شهر که به چهار قسمت اصلى تقسيم شده، مردم محله قسمت دوم و سوم چهارم شهر از ساکنين قسمت اول بازديد مىکنند. روز سوم مردم محله قسمت سوم و چهارم و اول به ديدن ساکنين قسمت دوم مىروند.
روز چهارم مردم قسمت چهارم و اول و دوم به ديدار مردم قسمت سوم و روز پنجم مردم محله قسمت اول و دوم و سوم به ديدن ساکنين قسمت چهارم مىروند. از اين لحاظ طرز ديدارهاى ايام نوروز منحصر بهفرد مىباشد.
عصر روز سيزده اهالى شهر براى سيزدهبهدر به خارج از شهر رفته و در طبيعت بهسر مىبرند. از مراسم اين روز کشتىگيرى است که اغلب در امام مرشد و آقامام برگزار مىشود
مراسم ازدواج
پس از در نظر گرفتن دختر مورد نظر، چند تن از بستگان پسر به خواستگارى دختر مىروند که بدون اطلاع قبلى صورت مىگيرد. سپس از دختر تقاضاى يک ليوان آب مىکنند که نشانه خواستگارى است. پس از توافق طرفين، شبى را تعيين و مذاکره مىکنند و رسماً خواستگارى صورت مىگيرد. پس از تعارفات طرفين، خانوادهٔ دختر کاغذى برمىدارند و صورت صداقيه را مىنويسند و طرفين امضاء مىکنند.
در مراسم بعدى انگشتر و يک قواره پارچه براى نامزدى به خانهٔ دختر مىبرند و عدهاى از زنان بهعنوان جامهبرى بههمراه آنها مىروند و قرار عقدبندان نيز در ضمن آن تعيين نمىشود.
هنگام عقد، دو کله قند جلوى عاقد گذاشته مىشود. عاقد دو کله قند را بههم مىزند و دو تکه سر قند را که مىافتد برمىدارد و به مجلس عروس مىبرند. در آن مجلس دو تکه قند را روى پارچهٔ سفيدى که روى سر عروس انداختهاند مىسايند تا دختر سفيدبخت شود.
از همان قند سائيده شده چاى شيرين تهيه مىکنند و به عروس و داماد مىدهند و بقيه سرقندها را به منزل داماد مىفرستند تا مراسم ”نارزدن“ و شبى که عروس را به خانه داماد مىبرند نگه مىدارند. بعد از خطبهٔ عقد، برادرخواندهٔ داماد او را به اتاق عروس مىفرستد. داماد و عروس مقابل آينه بزرگى قرار مىگيرند. داماد انگشتر به دست عروس مىکند و مادر عروس يک سکه طلا به داماد مىدهد و روى او را مىبوسد.
بعد از مراسم، مادر عروس بهعنوان جا خالى يک لباس براى داماد مىفرستد. يک ماه بعد بهعنوان ”از گريز درآوردن عروس“ مهمانى مىدهند و خلعت مىبرند.
معمولاً ميان عقد کردن و بردن عروس به خانه داماد فاصله مىافتد. قبل از عروسي، جهيزيه عروس با تشريفات مخصوص در چند خوانچه به خانه داماد برده مىشود. در اين شب که ”باغ داماد“ نام دارد، شب بيدار هستند و شادى مىکنند و داماد را به حمام مىبرند و با صداى دهل و سرنا و رقصکنان او را همراهى مىکنند.
شب عروسي، وقت خارج شدن عروس از منزل پدرش، پدر يک قرص نان به کمر دختر مىبندد تا برکت وارد خانهٔ شوهر شود و او را سفارش مىکنند. عروس طى مراسمى به خانهٔ داماد مىرود. يکى از مراسم بردن عروس مراسم نار زدن است. عروس هنگام ورود به خانه داماد از روى مجمعه مسى عبور مىکند و داخل حجله مىشود.
در برخى محلههاى قوچان، مراسم ”داماد سلطاني“ رسم است. در مناطق روستائى شهر قوچان، مراسم کشتى پهلوانان محلى در مراسم عروسى برپا مىشود.
نجم الدین محمد بن موفق بن سعید خبوشانی معروف به ابوالبركات ، متولد 510 ق. متوفای ذی القعده 587 ق. از شاگردان اما محمد یحیی بود. وی از فقهای شافعی و ساحب كتاب «المحیط فی شرح وسیط» كه در شانزده مجلد تنظیم شده است. صلاح الدین ایوبی وقتی بر مصر استیلات یافت ابوالبركات را احترام كرد، مدرسه ای مجاور قبر شافعی عمارت كرد و تدریس آن را به ابوالبركات سپرد.
مدفن نجم الدین خبوشانی در قاهره زیر پای امام شافعی است و میانشان یك پنجره فاصله است.
خطاط بزرگترین قرآن کشور افشار علی اکبر:
علی اکبر افشار معروف به مدیر دیوان مردی فاضل و هنرمند (خطاط و شاعر) بود. او فرزند میرزا حسن منشی باشی مخصوص امیر حسین خان شجاع الدوله بود که در سال 1321 ش. در قوچان در گذشت. وی در سال 1249 ش. در شهر کهنه قوچان در خانواده ای اهل علم دیده به جهان گشود و در زمان حیات خود رئیس دیوان رسایل محمد ناصرخان و عبدالرضا خان شجاع الدوله و چندی نیز امین مالیه بود.آثار:
الف ـ مناجات منظوم منسوب به مولای متقیان علی علیه السلام با ترجمه و خط ایشان. ب ـ انیس الافشار (جنگ نامه) خطی، مورخه 1310ق. د ـ مجموعه الدرر. هـ. تاریخ قوچان قدیم و جدید ، خطی.
از مشاهیر دیگر بنام میتوان به ابراهیم فخر، محمد (خوشنویس) اسعدی عزت الله(شاعر) اسماعیلی قوچانی (خوشنویس)، علا الدین (خطاط، شاعر و نقاش) اوغازی مقدم(مهندس الکترونیک) بزرگ نیا، ابوالقاسم (استاد دانشگاه فردوسی)پروفسور ریاضی بشیری، احمد(شاعر و نویسنده) بلوریان علی اصغر(پزشک و جراح) بیرم ابادی، شیخ علی (عالم و دانشمند) پولادی، محمد(نقاش) پهلوانی احمد (معلم و ورزشکار) تفتازانی، ملاسعد(عالم و دانشمند) توحدی، کلیم الله (نویسنده) جابانی، محمد(نویسنده) جوانبخت، عباسعلی (استاد دانشگاه) حسین خانی (استاد دانشگاه) خبوشانی حاج شیخ محمد (عالم و دانشمند) خبوشانی محمد حسین (عالم و دانشمند) ذبیحی نجفی، حاج شیخ ذبیح الله(عالم ودانشمند) ربوبی، حاج شیخ رمضانعلی(عالم ودانشمند) رجبی پرویز (استاد دانشگاه) رحمانی قوچانی، محمد رضا شاعر) رستگار مطلق، سید علی (شاعر) رضوانی علی اکبر(خوشنویس) رمضان پور، رمضان(شاعر) زنگلی، جعفر قلی (شاعر) یاد کرد.
اداب و رسوم مردم شهرستان قوچان:
مراسم نوروز
يک ماه پيش از فرا رسيدن نوروز مردم شهر در صدد تهيه لباس نو، لوازم پذيرائى و تزئين منزل برمىآيند. دو هفته پيش از تحويل سال ”سبزنا“ مىاندازند که همان سبزه است. اين سبزه در سفره هفتسين قرار مىگيرد.
چهارشنبهسورى نيز با شادى و خرودن آجيل و ماهىپلو برگزار مىشود. تحويل سال با چيدن سفره هفتسين همراه است. پس از تحويل سال ديد و بازديدها آغاز مىشود.
مردم قوچان از روز دوم با توجه به ويژگى خيابانهاى شهر که به چهار قسمت اصلى تقسيم شده، مردم محله قسمت دوم و سوم چهارم شهر از ساکنين قسمت اول بازديد مىکنند. روز سوم مردم محله قسمت سوم و چهارم و اول به ديدن ساکنين قسمت دوم مىروند.
روز چهارم مردم قسمت چهارم و اول و دوم به ديدار مردم قسمت سوم و روز پنجم مردم محله قسمت اول و دوم و سوم به ديدن ساکنين قسمت چهارم مىروند. از اين لحاظ طرز ديدارهاى ايام نوروز منحصر بهفرد مىباشد.
عصر روز سيزده اهالى شهر براى سيزدهبهدر به خارج از شهر رفته و در طبيعت بهسر مىبرند. از مراسم اين روز کشتىگيرى است که اغلب در امام مرشد و آقامام برگزار مىشود
مراسم ازدواج
پس از در نظر گرفتن دختر مورد نظر، چند تن از بستگان پسر به خواستگارى دختر مىروند که بدون اطلاع قبلى صورت مىگيرد. سپس از دختر تقاضاى يک ليوان آب مىکنند که نشانه خواستگارى است. پس از توافق طرفين، شبى را تعيين و مذاکره مىکنند و رسماً خواستگارى صورت مىگيرد. پس از تعارفات طرفين، خانوادهٔ دختر کاغذى برمىدارند و صورت صداقيه را مىنويسند و طرفين امضاء مىکنند.
در مراسم بعدى انگشتر و يک قواره پارچه براى نامزدى به خانهٔ دختر مىبرند و عدهاى از زنان بهعنوان جامهبرى بههمراه آنها مىروند و قرار عقدبندان نيز در ضمن آن تعيين نمىشود.
هنگام عقد، دو کله قند جلوى عاقد گذاشته مىشود. عاقد دو کله قند را بههم مىزند و دو تکه سر قند را که مىافتد برمىدارد و به مجلس عروس مىبرند. در آن مجلس دو تکه قند را روى پارچهٔ سفيدى که روى سر عروس انداختهاند مىسايند تا دختر سفيدبخت شود.
از همان قند سائيده شده چاى شيرين تهيه مىکنند و به عروس و داماد مىدهند و بقيه سرقندها را به منزل داماد مىفرستند تا مراسم ”نارزدن“ و شبى که عروس را به خانه داماد مىبرند نگه مىدارند. بعد از خطبهٔ عقد، برادرخواندهٔ داماد او را به اتاق عروس مىفرستد. داماد و عروس مقابل آينه بزرگى قرار مىگيرند. داماد انگشتر به دست عروس مىکند و مادر عروس يک سکه طلا به داماد مىدهد و روى او را مىبوسد.
بعد از مراسم، مادر عروس بهعنوان جا خالى يک لباس براى داماد مىفرستد. يک ماه بعد بهعنوان ”از گريز درآوردن عروس“ مهمانى مىدهند و خلعت مىبرند.
معمولاً ميان عقد کردن و بردن عروس به خانه داماد فاصله مىافتد. قبل از عروسي، جهيزيه عروس با تشريفات مخصوص در چند خوانچه به خانه داماد برده مىشود. در اين شب که ”باغ داماد“ نام دارد، شب بيدار هستند و شادى مىکنند و داماد را به حمام مىبرند و با صداى دهل و سرنا و رقصکنان او را همراهى مىکنند.
شب عروسي، وقت خارج شدن عروس از منزل پدرش، پدر يک قرص نان به کمر دختر مىبندد تا برکت وارد خانهٔ شوهر شود و او را سفارش مىکنند. عروس طى مراسمى به خانهٔ داماد مىرود. يکى از مراسم بردن عروس مراسم نار زدن است. عروس هنگام ورود به خانه داماد از روى مجمعه مسى عبور مىکند و داخل حجله مىشود.
در برخى محلههاى قوچان، مراسم ”داماد سلطاني“ رسم است. در مناطق روستائى شهر قوچان، مراسم کشتى پهلوانان محلى در مراسم عروسى برپا مىشود.
جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر قوچان عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.
اطلاعات دیگر از قوچان
اطلاعات عمومی استان خراسان رضوی
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران
آخرین ویرایش مختصات توسط: pejman_np